Konkurs dla klas II i III
Cele konkursu: - Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa na drodze - Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa - Wyrabianie poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo - Uświadomienie dzieciom konieczności noszenia elementów odblaskowych
Środki dydaktyczne: Wizytówki, tablice styropianowe, szary papier, farby, znaki drogowe, rebusy, karty z działaniami matematycznymi, zagadki, nagrody, pachołki.
Przebieg konkursu: I. Powitanie
II. Przedstawienie tematu pracy plastycznej – „ Zaprojektuj znak drogowy przypominający dzieciom o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa”. ( W trakcie rozgrywania konkursu 2 osobowe zespoły z każdej klasy projektują znak
III. Pytania – drużyny losują pytania od 1 do 8. 1. W jaki sposób oznaczone są przejścia dla pieszych? 2. Jeżeli droga nie ma chodnika , to po której stronie chodzą piesi? 3. Co powinniście mieć, aby być o zmierzchu lepiej widocznymi na drodze? 4. Jakie są przejścia bezpieczniejsze od zebry? 5. Jeżeli nie ma chodnika, to po której stronie drogi idzie kolumna pieszych? 6. Czy można jeszcze przejść przez jezdnię, gdy na sygnalizatorze mruga zielone światło? 7. Gdzie należy umieścić elementy odblaskowe? 8. Od czego zależy długość drogi hamowania pojazdu
IV. Wyścigi samochodów 6-osobowe drużyny ścigają się parami- 1 osoba siedzi na kocyku, a druga ciągnie koc po parkiecie (po dobiegnięciu do ostatniego pachołka zmiana)
V. Zastanów się jaka pogoda, pora dnia i roku może szczególnie utrudniać widoczność na drodze. Proszę uzasadnić swój wybór. POGODA - Słońce, mgła, deszcz, śnieg, mróz, wiatr PORA DNIA - Ranek, zmierzch, dzień, wieczór, noc PORA ROKU - Wiosna, lato, jesień , zima
VI. Matematyczny wyścig z hasłem 6-osobowe drużyny dobiegają do pachołków, gdzie znajdują się kartki z prostymi działaniami matematycznymi. Zadaniem zawodników jest prawidłowe rozwiązanie działań. Ostatni zawodnik podaje kartkę z wynikami drużynie przy stoliku (dzieci mają przygotowane karty, gdzie z jednej strony jest wynik a z drugiej litera) , która ma dopasować wyniki z literami tak, aby powstało jedno z haseł: DROGA ZNAKI ZEBRA ULICA Ta drużyna, która pierwsza przypnie do tablicy prawidłowe hasło – wygrywa
VII. Podkreśl te osoby, pojazdy i obiekty, na które należy zwrócić uwagę podczas przechodzenia na drugą stronę jezdni. Drużyna, która pierwsza zrobi to prawidłowo wygrywa. • Twój autobus właśnie odjeżdżający z przystanku • Dźwig pracujący na budowie • Pani karmiąca gołębie • Koleżanka machająca ci ręką • Sygnalizator świetlny • Znaki drogowe • Nowa wystawa twojego ulubionego sklepu • Kierujący ruchem policjant • Zepsuta uliczna latarnia • Nadjeżdżający samochód
VIII. Wyścigi motocykli- wyścig parami z użyciem rolmet
IX. Rebus
W trakcie obliczania punktacji będą zadawane zagadki dla publiczności:
Można przejść na drugą stronę Kiedy światło jest……………
Jeśli nie ma chodnika, Każdy wie, że chodzić trzeba tam, Gdzie drogi strona…………………
Kierownica, siodełko, 2 koła, pedały Świetnie! To jest mój pojazd wspaniały!
Co to takiego , zgadnijcie proszę, Miewa na sobie wozy, kalosze? Choć mówią o niej, że biegnie, Skręca, na pół kroku nie ruszy się z miejsca.
Dobrym okiem, bystrym słuchem Kieruje ulicznym ruchem
Oko zwrócone w twoją stronę, Czerwone, żółte, zielone.
Przykładowe działania do zadania VI
I. 18 - 2 - 4 = II. 4 + 7 +5 = III. 3 +8 – 4 = IV. 15 – 6 +11 = V. 2 + 17 – 5 = VI. 7 + 5 – 6 =
Opracowała: Agnieszka Sroka - Sosnowiec
|